Urząd Marszałkowski o przywracaniu połączeń kolejowych w województwie.

Sprawa dotycząca przywrócenia połączeń kolejowych na nieczynnych liniach w województwie dolnośląskim ciągnie się już od dawna, jednak im dłużej to wszystko trwa tym mniej wiemy. Dlatego właśnie redakcja portalu Lwowek24.pl postanowiła wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego z pytaniami dotyczącymi przywracania połączeń kolejowych w celu rozwiania wszelkich wątpliwości. Zapytaliśmy m.in o to kiedy możemy spodziewać się przejęcia wszystkich nieczynnych linii.
W odpowiedzi uzyskaliśmy informację, iż Spółka PKP S.A. przekazała na rzesz Samorządu Województwa Dolnośląskiego niemal wszystkie linie. Jednak sprawa jest bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać, bowiem jak informuje rzecznik prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego procedury toczą się jeszcze w przypadku trzech linii:
- 302 pomiędzy Strzegomiem (Grabiną Śląską) a Marciszowem
- 283 pomiędzy Jelenią Górą, a Lwówkiem Śląskim
- 322 pomiędzy Kłodzkiem a Stroniem Śląskim
Kiedy więc do stolicy powiatu lwóweckiego powrócą pociągi?
W dalszej części odpowiedzi Urząd Marszałkowski informuje, że przedłuża się procedura, realizowana przez PKP S.A., dotycząca przekazania nieruchomości stanowiących linię kolejową nr 283 na odc. Jelenia Góra – Lwówek Śląski oraz 322 na odc. Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie, wynikającą z trudności natury formalno-prawnej. Brakuje jednak doprecyzowania na czym polegają owe trudności.
Rzecznik prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego dodaje, że Województwo Dolnośląskie wystąpiło do Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wnioskiem o przekazanie w zarządzanie ww. linii kolejowej samorządowemu zarządcy infrastruktury kolejowej – Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei we Wrocławiu, w trybie określonym w art. 18 ust. 6a ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Obecnie trwają rozmowy z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury oraz Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w celu wypracowania rozwiązań formalno-prawnych pozwalających na przejęcie w zarządzanie ww. dwóch linii kolejowych, co umożliwi rozpoczęcie na nich procesu inwestycyjnego, do czasu zakończenia procedury ich przekazania na rzecz Samorządu Województwa.
Z kolei na pytanie czy przedsięwzięcie zakończy się przed 2040 rokiem rzecznik odpowiedział, iż prace związane z rewitalizacją linii kolejowych będących własnością Samorządu Województwa zostaną uwzględnione w opracowywanym właśnie dokumencie strategicznym pn. „Plan rozwoju infrastruktury transportowej w województwie dolnośląskim z perspektywą do 2030 r.”.
Natomiast dokument dotyczący infrastruktury kolejowej obejmujący perspektywę do roku 2040, jest dokumentem planistyczny zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (nie jest to dokument rządowy Ministerstwa Infrastruktury) pn. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywa do 2040 roku”.
Ponadto dowiadujemy się, iż Województwo Dolnośląskie złożyło w naborze do Programu Kolej + 4 projekty:
- Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia dzięki zwiększeniu podaży miejsc na odcinku aglomeracyjnym Środa Śląska – Wrocław oraz skróceniu czasu przejazdu poprzez budowę bazowej infrastruktury dla Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej.
- Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego.
- Rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia w celu włączenia Bogatyni do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego.
- Poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem dzięki wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny – Kobierzyce.
Na liście niestety zabrakło projektu rewitalizacji linii biegnących przez teren powiatu lwóweckiego, może więc sprawą powinni zająć się mieszkańcy i wystąpić z odpowiednią petycją? Zachęcamy do dyskusji w sekcji komentarzy.
Zdjęcie poglądowe: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego