Inauguracyjny przejazd pociągu na przywróconej trasie Gryfów Śl. – Mirsk – Świeradów-Zdrój

7 grudnia 2023 roku zapisze się złotymi zgłoskami w historii Gryfowa Śląskiego, Mirska i Świeradowa-Zdroju, gdyż tego dnia po 27 latach przerwy ponownie zaczęły kursować pociągi na trasie Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój przez Proszówkę i Mirsk. Inauguracyjny przejazd pociągu, który wyruszył o godzinie 12:00 ze stacji w Gryfowie Śląskim, przyniósł ze sobą nie tylko praktyczną korzyść komunikacyjną, ale także uroczyste chwilę i nadzieję na świetlaną przyszłość kolei w regionie Gór Izerskich.

Atmosfera tego wyjątkowego dnia zaczęła się kształtować już pół godziny wcześniej na stacji Gryfów Śląski, gdzie odbyła się krótka konferencja prasowa z udziałem Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Cezarego Przybylskiego, Członka Zarządu Tymoteuszem Myrdą i Burmistrzem Gryfowa Śląskiego Olgierdem Poniźnikiem. Wśród uczestników wydarzenia pojawił się także radny Gryfowa Śląskiego, który wyrecytował wiersz Juliana Tuwima, “Lokomotywa”, czyniąc tym samym symboliczny hołd dla powracającego środka transportu. Dodatkowo zgromadzonych gości odwiedził Święty Mikołaj, w którego wcielił się Burmistrz Poniźnik rozpalając atmosferę radości i oczekiwania na odjazd pociągu z tej stacji.


Podczas przejazdu pociąg zatrzymał się na stacjach w Proszówce i Mirsku, gdzie odbył się krótki briefing prasowy z udziałem Burmistrza Mirska – Andrzeja Jasińskiego, Marszałka i Członka Zarządu. W Mirsku miało także miejsce uroczyste przecięcie wstęgi, a całość uświetnił występ najmłodszych mieszkańców miasta, wprowadzając dodatkową radość i energię.

Bo dzisiaj to jest ten dzień, kiedy po 27 latach kolej do Mirska wróciła kolej pasażerska. Oczywiście jesteśmy wraz z mieszkańcami bardzo zadowoleni, bo zwiększa to szanse i możliwości dojazdu do pracy, szkoły, do lekarza czy do innych potrzeb, które mieszkańcy mają. Wiadomo, że sieć autobusowa jest taka, jaka jest. Nie zapewnia mieszkańcom pełnego dojazdu do miejsc docelowych, więc bardzo często korzystają z samochodów. Natomiast ta kolej przez siedem dni w tygodniu (dziewięć pociągów dziennie) na pewno da całkiem, inne możliwości. Oczywiście liczymy też, że to pozwoli wielu turystom, chociażby ze Świeradowa, dojechać do Mirska bez konieczności dojazdu autobusem czy samochodem. Oczywiście myślę, że to są możliwości rozwojowe naszej miejscowości, bo za chwilę będziemy też musieli się zastanawiać, co zrobić z budynkiem dworca, który nie jest jeszcze naszą własnością, ale ma duży potencjał, jeśli chodzi o powierzchnię. I będę w styczniu prowadził na ten temat rozmowy z Urzędem Marszałkowskim, w jaki sposób zagospodarować ten obiekt. – mówił Burmistrz Mirska Andrzej Jasiński w rozmowie z Lwowek24.pl

Najważniejsze wydarzenia miały jednak miejsce na stacji końcowej w Świeradowie Zdroju. Po dotarciu pociągu o godzinie 13:00 odbyła się konferencja prasowa Marszałka Województwa i pozostałych samorządowców. Burmistrz Świeradowa, Roland Marciniak, wraz z mieszkańcami, serdecznie powitał pasażerów pociągu przy dźwiękach orkiestry. Na miejscu czekało wiele atrakcji, takich jak stoisko Kolei Dolnośląskich z gadżetami, natomiast w budynku dworca, w którym mieści się jednocześnie Stacja Kultury można było podziwiać makietę trasy z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju, z jeżdżącym pociągiem.


Goście otrzymali bilety kolekcjonerskie oraz mieli możliwość przybić unikatową pieczątkę na pocztówkę. Bilet kolekcjonerski z numerem 001 stał się eksponatem w Stacji Kultury w Świeradowie-Zdroju, stanowiąc symboliczną pamiątkę otwarcia nowej ery w komunikacji kolejowej na tym szlaku. Zgodnie z zapewnieniami, codziennie przez tę trasę będzie kursować 9 par pociągów, otwierając drzwi do szybkiego, bezpiecznego i wygodnego środka transportu dla lokalnej społeczności, turystów i podróżnych.
Historia linii kolejowej Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój jest nieodłączną częścią dziedzictwa tego regionu. Już w 1882 roku podjęto decyzję o połączeniu Gryfowa z Mirskiem, mając na celu ożywienie lokalnej gospodarki i zatrzymanie odpływu ludności. Był to czas, gdy kolej stanowiła motywatora rozwoju. W celu sfinansowania tego ambitnego przedsięwzięcie, nałożono specjalny podatek na cały ówczesny powiat lwówecki.
Ostatecznie, linię kolejową z Gryfowa Śląskiego do Mirska uroczyście otwarto 1 listopada 1884 roku. Dwadzieścia sześć lat później, 6 czerwca 1910 roku, kolejny odcinek trasy został oddany do użytku, umożliwiając podróż z Mirska do Świeradowa-Zdroju. Te historyczne kamienie milowe były jednak tylko preludium do burzliwych losów tej linii kolejowej.
Przed II wojną światową kolej pełniła kluczową rolę w napędzaniu gospodarki regionu. Po wojnie połączenia do uzdrowiska cieszyły się dużym zainteresowaniem, lecz po przemianach gospodarczych u schyłku lat 80. XX wieku, kolej stopniowo traciła na znaczeniu. Decyzja o zawieszeniu ruchu pasażerskiego zapadła 30 listopada 1995 roku, a ostatni pociąg osobowy ze Świeradowa-Zdroju odjechał 11 lutego 1996 roku o godzinie 17. Przez kolejne dwa lata kursowały jeszcze składy towarowe, ale później infrastruktura uległa degradacji, a tory opustoszały. Przez 27 lat region ten, choć pełen historii kolejowej, musiał radzić sobie bez tego środka transportu. Jednakże, 7 grudnia 2023 roku, ta opowieść zyskała nowy rozdział.
Warto podkreślić, że ożywienie połączenia kolejowego to nie tylko powrót do korzeni, ale również nowa szansa dla miejscowości leżących na trasie. Powrót pociągów to obietnica rozwoju gospodarczego i turystycznego, a także sposób na zintegrowanie społeczności lokalnych. 7 grudnia 2023 roku stał się zatem dniem nie tylko dla historii kolejowej, ale także dla przyszłości tego malowniczego regionu.
Region Gryfowa Śląskiego, Mirska i Świeradowa-Zdroju wchodzi teraz w nową erę, a kolejowe szlaki stają się drogą do rozwoju, integracji społeczności i ożywienia lokalnej gospodarki. Oby ta nowa era przyniosła wiele pozytywnych zmian i umocniła znaczenie kolejnictwa w życiu tego pięknego regionu.
Marcel Wilk
Maciej Huzarewicz