Tajemnicze kamery na słupach. Wiemy, do czego służą

W ostatnim czasie wielu mieszkańców regionu zwróciło uwagę na pojawiające się na słupach wzdłuż dróg wojewódzkich i krajowych kamery, które wyglądają na tymczasowe instalacje. Dodatkowe pytania budzi informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

Jak się okazuje, kamery są częścią Generalnego Pomiaru Ruchu 2025 (GPR 2025), prowadzonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Celem tego przedsięwzięcia jest uzyskanie kluczowych parametrów i charakterystyk ruchu na całej sieci dróg krajowych. W naszym regionie, na drogach wojewódzkich i krajowych, zamontowano łącznie 38 takich kamer.

Kamery wykorzystywane w GPR 2025 funkcjonują na zasadzie wideorejestracji. Urządzenia te rejestrują ruch drogowy w wybranych dniach pomiarowych, a następnie nagrany materiał jest analizowany w celu określenia liczby i kategorii przejeżdżających pojazdów. Analiza może być przeprowadzana z wykorzystaniem sztucznej inteligencji lub przez specjalnie przeszkolonych operatorów.
Warto podkreślić, że kamery nie rejestrują numerów tablic rejestracyjnych ani tras przejazdu pojazdów. Ich zadaniem jest jedynie zliczanie pojazdów przejeżdżających przez dany punkt pomiarowy oraz określanie ich sylwetek.
Podstawowym wskaźnikiem uzyskiwanym w ramach pomiarów jest Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR), czyli średnia liczba pojazdów przejeżdżających w ciągu doby przez dany odcinek drogi. Oprócz tego, pomiary pozwalają na określenie:
- Średniego dobowego ruchu w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek);
- Średniego dobowego ruchu letniego (lipiec, sierpień);
- Średniego ruchu dziennego (od 6:00 do 18:00);
- Średniego ruchu wieczornego (od 18:00 do 22:00);
- Średniego ruchu nocnego (od 22:00 do 6:00).
Kategorie pojazdów uwzględniane w pomiarach to m.in.:
- Samochody osobowe;
- Motocykle i motorowery;
- Lekkie samochody ciężarowe (dostawcze);
- Mikrobusy;
- Samochody ciężarowe bez przyczep;
- Samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami;
- Autobusy;
- Ciągniki rolnicze;
- Rowery, hulajnogi elektryczne i inne urządzenia transportu osobistego.
Dane zebrane podczas Generalnego Pomiaru Ruchu mają kluczowe znaczenie dla planowania rozwoju sieci drogowej, zarządzania ruchem oraz podejmowania decyzji inwestycyjnych. Pozwalają na ustalanie priorytetów w budowie i modernizacji dróg, planowanie prac remontowych oraz ocenę efektywności inwestycji.
Dzięki tym informacjom możliwe jest lepsze dostosowanie infrastruktury drogowej do potrzeb użytkowników, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Wyniki GPR 2025 będą dostępne w postaci opracowań opisowych, tabel, map i zestawień bazodanowych. Pierwsza publikacja wyników planowana jest po 31 marca 2026 r., a ostateczny dokument powinien być dostępny w III lub IV kwartale 2026 r.

Marcel Wilk
na podstawie eluban.pl