Słowiańska magia i tortury: Wyjątkowa ekspozycja w lwóweckim ratuszu

Na parterze lwóweckiego ratusza podziwiać można wyjątkową wystawę malarską autorstwa Aleksandra Karcza, która ulokowana została także w sali tortur, co dodaje jej niepowtarzalnego charakteru. Widok ram z przepięknymi obrazami i narzędziami tortur w tle zapiera dech w piersiach, a także wywołuje w obserwującym niemożliwą do opisania mozaikę uczuć.

Izba tortur powstała przypuszczalnie ok. 1500 roku podczas przebudowy i modernizacji ratusza. U wejścia do izby znajdują się dwie pary gotyckich drewnianych drzwi z oryginalnymi zamkami z epoki – jest to jedyne tego rodzaju zamknięcie zachowane na śląsku. Pomieszczenie to stanowi niezwykły rekwizyt do spektaklu w którym główne role grają emocje doznawane w trakcie podziwiania wystawy Aleksandra Karcza. Jeden z obrazów także przedstawia pewnego rodzaju znęcanie się nad drugim człowiekiem i tortury, a być może nawet moment poprzedzający śmierć.

Obrazy te są dość oryginalne, bowiem przedstawiają one nieistniejące budowle, a także łączą w sobie elementy kultury i mitologi słowiańskiej, w której dominuje przyroda z nieco mroczniejszą nordycką. Dostrzegliśmy w nich także inspirację uniwersum stworzonym przez Tolkiena. Przedstawiają one m.in.: czarodzieja na podobieństwo celtyckiego druida trzymającego drewniany pastorał, który podnosi swą rękę w kierunku wzlatującego ptaka. W tym obrazie widać jak zgrabnie przeplatają się ze sobą w.w. ingrediencje kultury.

Aleksander Karcz to malarz, ilustrator, grafik, a także muzyk i kompozytor. Jest on współzałożycielem zespołu „Cyfrowa Obora” – grającego elektro-folk oraz folkowej grupy „Ęzibaba” tworzącej muzykę inspirowaną dźwiękami dawnej Słowiańszczny Zachodniej, co mocno widać w jego obrazach.


Urodził się w Zgorzelcu w 1967 r., obecnie mieszka w Pieńsku. Jest absolwentem Liceum Plastycznego w Jeleniej Górze-Cieplicach, studiował Konserwację Architektury w Nysie, a także w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu.
W latach 1998-2000 mieszkał w Antananarivo na Madagaskarze, gdzie tworzył obrazy (gł. techniką olejną) związane tematycznie z kulturą Madagaskaru. Po powrocie z Afryki obok tradycyjnych prac farbami olejnymi wykonywał również artystyczne polichromie we wnętrzach budynków. Karcz jest autorem ilustracji do kart z serii: Gra o Tron “Władca pierścieni”, Arkham”. Pracował również dla Funco Games, Trefl i wielu innych.
no images were found
Wnioski płynące z oglądania tej wyjątkowej wystawy są różnorodne i osobiste. Każdy z kontemplujących obrazy, które dają szerokie pole do interpretacji, znajdzie w nich coś dla siebie – być może odnajdzie wewnętrzną harmonię, a także podejmie głębokie refleksje nad ich treścią.
Nie sposób nie docenić talentu i wieloaspektowej twórczości Aleksandra Karcza. Jego wyjątkowa ekspozycja w lwóweckim ratuszu stanowi znakomitą okazję do zanurzenia się w fascynującym świecie jego wyobraźni. Dla wszystkich miłośników sztuki i nie tylko, jest to wydarzenie, które warto odwiedzić.
Marcel Wilk
Maciej Huzarewicz