Nowa benzyna E10: Wiemy jakie pojazdy mogą na niej jechać
W styczniu 2024 roku polskie stacje benzynowe wprowadzą nową benzynę 95, oznaczoną symbolem E10. To oznacza, że 10 procent tej benzyny stanowić będzie biokomponent, a konkretnie bioetanol pozyskiwany ze zboża. Aktualnie dostępna benzyna zawiera 5 procent biokomponentu, a plany zakładają, że do 2030 roku ten odsetek wzrośnie do 14 procent. Zmiana ta podnosi jednak szereg pytań i wątpliwości, zwłaszcza wśród kierowców, którzy zastanawiają się, jak wpłynie to na ich pojazdy.
Nowa benzyna E10 to krok w kierunku bardziej ekologicznego podejścia do paliw. Zwiększony udział bioetanolu ma na celu zmniejszenie emisji toksycznych substancji do atmosfery, co z kolei przyczynia się do poprawy jakości powietrza. Wprowadzenie tej zmiany jest zgodne z globalnymi tendencjami w zakresie redukcji emisji związanych z sektorem transportowym.
PKN Orlen, największy w Polsce hurtowy sprzedawca paliw, zapewnia, że kierowcy nie odczują znaczących zmian. Paliwo E10 może być tankowane do większości pojazdów wyprodukowanych po 2000 roku. Jednakże, istnieją obawy dotyczące starszych samochodów.
Szczególnie istotne jest, że wyższy udział bioetanolu w benzynie E10 może wpływać na właściwości paliwa. Paliwo to charakteryzuje się większą liczbą oktanów, mniejszą wartością opałową i mniej prężnymi parami. W rezultacie, jednostka napędowa może wydawać się słabsza, mniej chętnie rozwijać moc, ale zacznie emitować mniej toksyczne spaliny. Dodatkowo, w dłuższej perspektywie czasowej, benzyna E10 może przyspieszać zużycie elementów takich jak części aluminiowe, uszczelki czy wydech.
Dla kierowców mających wątpliwości, czy nowe paliwo pasuje do ich pojazdów, istnieje prosty sposób na sprawdzenie. Wystarczy spojrzeć na wewnętrzną stronę klapki wlewu paliwa, gdzie często znajduje się naklejka z oznaczeniem E5, E10 lub nawet obu. Oznacza to, że auto w pełni toleruje dane paliwo. Dodatkową pomocą może być lista przygotowana przez międzynarodowe stowarzyszenie producentów samochodów ACEA.
Alfa Romeo – wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 2011 roku. A także:
- Giulietta (wszystkie silniki),
- 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
- Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
- Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
Audi – we wszystkich modelach, z wyjątkiem aut, których silniki wyposażono we wtrysk pośredni,
BMW – wszystkie silniki benzynowe,
Citroen – wszystkie wyprodukowane po 1 stycznia 2000 r.,
Dacia – wszystkie silniki,
Fiat – wszystkie silniki od 2000 r. poza:
- Barchetta 1.8 16V,
- Bravo/Brava 1.6 16V,
- Doblo 1.6 16V,
- Marea 1.6 16V, 2.0 16V,
- Multipla 1.6 16V,
- Palio1.6 16V,
- Punto 1.8 16V,
- Stilo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V,
Ford – wszystkie od 1992 poza modelem Mondeo 1.8 SCI (2003-2007),
Honda – wszystkie do 1995 roku,
Hyundai – wszystkie modele,
Kia – wszystkie modele,
Mazda – wszystkie od 2002 roku,
Mitsubishi – wszystkie modele poza tymi z silnikami benzynowymi GDI (Mitsubishi Carisma) i wyprodukowanymi przed 2007 r.,
Nissan – wszystkie od 2001 r.,
Opel – wszystkie poza silnikami benzynowymi 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa: Vectra, Signum i Zafira,
Peugeot – wszystkie od 2000 r.,
Renault – wszystkie od roku 2007 poza:
- Renault 19,
- Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 700 (wtrysk bezpośredni),
- Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 740 (wtrysk bezpośredni),
- Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F5R 782,
także modele wyprodukowane między 1 stycznia 2000 r. i 31 grudnia 2002 r.:
- Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 764 Turbo,
- Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 765 Turbo,
- Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 790 Turbo,
- Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 794 Turbo,
- VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 762 Turbo,
- VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 763 Turbo,
- Avantime z silnikiem 2.0 F4R 760 Turbo,
- Avantime z silnikiem 2.0 F4R 761 Turbo.
Seat – wszystkie poza pojedynczymi rocznikami Toledo 2.0 FSI, Leon 2.0 FSI, Altea 2.0 FSI,
Skoda – wszystkie modele poza Felicją z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW (produkcja od 1994 do 2000 roku).,
Toyota – wszystkie modele od 1998 r. poza:
- Avensis 2.0 (silnik benzynowy 1AZ-FSE) 2000 – 2008.
- Avensis 2.4 (silnik benzynowy 2AZ-FSE) 2003 – 2008.
Volkswagen – wyjątki to:
- Polo 1.4 FSI 63 kW (2002-2006). i rok modelowy 2002-2006),
- Golf IV 1.6 FSI 81 kW (2002-2004),
- Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (2000-2006),
- Bora 1.6 FSI 81 kW (2001-2005),
- Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (2001-2005),
- Golf V 1.4 FSI 66 kW (2003-2005),
- Touran 1.6 FSI 85 kW (2002-2004),
Volvo – każdy model wyprodukowany od roku 1976.
Marcel Wilk