Co to jest łożysko igiełkowe?
Łożyska igiełkowe stanowią jeden wielu rodzajów łożysk tocznych. Wchodzą one w skład kategorii, którą stanowią łożyska wałeczkowe, jeśli chodzi o ściślejsze doprecyzowanie. To właśnie w nich zostały zastosowane charakterystyczne elementy toczne w postaci podłużnych wałków, których długość przekracza kilkukrotnie średnicę. Tego rodzaju elementy toczne przypominają swoim kształtem igiełki, stąd też ich nazwa.
Jak zbudowane jest łożysko igiełkowe?
Łożysko igiełkowe składa się zewnętrznego pierścienia, wewnętrznego pierścienia i wałeczków igiełkowych. Zewnętrzny pierścień ma rowki do zamocowania w obudowie, podczas gdy wewnętrzny pierścień jest przymocowany do wału maszyny. Wałeczki igiełkowe są umieszczone pomiędzy pierścieniami i poruszają się po rowkach wewnętrznego i zewnętrznego pierścienia. Dzięki kształtowi igiełki umożliwiają one efektywne przenoszenie obciążeń osiowych i promieniowych, zapewniając płynne działanie łożyska przy jednoczesnym minimalnym tarciu. Cała konstrukcja jest zazwyczaj mocowana w obudowie lub na wałku, zapewniając stabilność i odpowiednią pracę łożyska w danej aplikacji.
Jakie jest zastosowanie łożysk igiełkowych?
Łożyska igiełkowe najczęściej montowane są w autach jako łożyska stosowane w alternatorach i przegubie Cardana. Kiedyś stanowiły one nawet stały element podwozia samochodowego. Tego rodzaju komponenty są świetnym rozwiązaniem dla nieco mniejszych maszyn wymagających dużej prędkości obrotowej. Poza tym stosuje się je w kompresorach, maszynach drukarskich i narzędziach pneumatycznych, spalinowych oraz elektrycznych. Łożyska igiełkowe wykorzystywane są jeszcze do produkcji rolek tocznych, w układach hamulcowych i napędach w przemyśle kolejowym.
Jakie są rodzaje łożysk igiełkowych?
Łożyska igiełkowe można podzielić również na kilka podrodzajów. Wszystkie z nich cechują się innymi parametrami, właściwościami oraz zastosowaniem. Wśród nich wyróżnić można:
– wzdłużne – swoim wyglądem przypominają podkładkę, można je zastosować w sytuacjach, gdzie jest za mało miejsca na łożysko igiełkowe w standardowych rozmiarach,
– cienkościenne – mają bardzo cienką ściankę zewnętrzną i nie muszą mieć ścianki wewnętrznej,
– nieprzelotowe i przelotowe – jedne są otwarte z obu stron, a drugie zamknięte z jednej,
– masywne – mogą przenosić większe obciążenia od standardowych łożysk, ale nie są odporne na niewspółosiowość wału,
– zespolone – jest to rodzaj, który umożliwia przenoszenie obciążeń zarówno promieniowych, jak i osiowych. Budowa takiego łożyska to połączone ze sobą dwa pierścienie.
Materiał sponsorowany