Co z koleją w Lwówku Śląskim? Ostatnia powódź tylko pogorszyła sytuację

W ostatnim czasie, Działacz Społeczny Maciej Huzarewicz złożył petycję do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego (UMWD) w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych do Lwówka Śląskiego.

W odpowiedzi na petycję, UMWD przedstawił szczegółowe informacje na temat obecnego stanu infrastruktury kolejowej oraz planów jej rewitalizacji. Jak wskazano w komunikacie:
“1. Linia kolejowa 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski została zinwentaryzowana pod względem zarówno stanu nawierzchni torowej jak i wstępnej diagnozy stanu obiektów inżynieryjnych. Ze względu na specyfikę stanu prawnego (umowa na zarządzanie a nie własność), w chwili obecnej trwa poszukiwanie sposobu pozyskania środków do rewitalizacji tej linii. W związku z powstaniem dodatkowych szkód na infrastrukturze w wyniku ubiegłotygodniowej powodzi, konieczna będzie ponowna inwentaryzacja miejsc dodatkowo uszkodzonych.”
“2. Linia kolejowa 284 jest elementem ciągu komunikacyjnego z Legnicy do Jeleniej Góry. Odcinek Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój: projekt rewitalizacji został zgłoszony przez Województwo i zakwalifikowany do rządowego programu Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku jeszcze w roku 2021. W roku 2023 PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą w formule projektuj i buduj. W chwili obecnej trwa już projektowanie. Prace związane z demontażem istniejącej infrastruktury (zabezpieczenie sieci trakcyjnej przed kradzieżą) zostały już rozpoczęte. Zasadnicze prace budowlane zaplanowane są na lata 2025-2026. Ich zakończenie i uruchomienie przewozów zaplanowano w rozkładzie jazdy 2026/2027. Według założeń projektu, urządzenia sterowania ruchem kolejowym w Jerzmanicach-Zdroju będą już umożliwiały prowadzenie ruchu w kierunku Lwówka Śląskiego i Marciszowa bez konieczności dodatkowych inwestycji.”
“3. Dalszy odcinek LK 284 Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski został przejęty przez Województwo Dolnośląskie, natomiast w budżecie Województwa nie ma aktualnie zabezpieczonych środków finansowych na rewitalizację tego odcinka linii. Mając jednak na uwadze brak możliwości dojazdu do tego fragmentu z żadnej ze stron ciągu Legnica – Jelenia Góra, perspektywa jego rewitalizacji będzie realna w momencie zapewnienia możliwości przejazdu co najmniej na odcinku LK284 Legnica – Jerzmanice-Zdrój.”
W odpowiedzi UMWD zaznacza, że dalsze prace i inwestycje będą uzależnione od postępów na wyżej wymienionych odcinkach oraz dostępnych środków finansowych. Reaktywacja połączeń kolejowych do Lwówka Śląskiego wymaga koordynacji i wsparcia ze strony różnych instytucji oraz zapewnienia finansowania, które umożliwią realizację planów inwestycyjnych w przyszłości.
Marcel Wilk
Pocytajcie se o mnie na wklejacz.pl/zobacz-Manifest rozdzial 6. W pżyszłym roku startuję na PREZYDĘTA!!!