Jak dobrać osłony boczne pojazdów?

Osłona boczna to jeden z elementów, którego zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa uczestniczenia pojazdu w ruchu drogowym. Celem jej stosowania jest zabezpieczenie osi samochodu — bez niej znacznie łatwiej o dostanie się rowerzysty lub pieszego pod koła ciężarówki. Dobrze dobrana osłona pomaga zapobiegać wypadkom z udziałem niechronionych uczestników ruchu, w związku z czym obecnie jej stosowanie jest jednym z wymaganych elementów wyposażenia wielu pojazdów o dużej masie i wysokim prześwicie podwozia. Jak jednak wybrać odpowiedni jej model?
Jakie samochody powinny być wyposażone w osłony boczne?
Zanim przejdziemy do poszukiwania osłon bocznych, wyjaśnijmy, kiedy właściwie należy zamontować te elementy w pojeździe. Obowiązek ich stosowania wynika z treści aktualnych regulacji dotyczących warunków technicznych pojazdów i zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z brzmieniem przepisu, w osłony boczne muszą być wyposażone pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
Należy zaznaczyć, że obowiązek ten nie dotyczy wszystkich ciężkich maszyn. Osłon bocznych nie trzeba stosować m.in. w przypadku pojazdów o konstrukcji uniemożliwiającej ich zamontowanie, a także ciągników siodłowych czy przyczep dłużycowych.
Jakie powinny być osłony boczne pojazdów?
Jakość tych elementów ma kluczowe znaczenie dla ich funkcjonalności. Tylko solidne i dobrze zaprojektowane osłony boczne pojazdów będą w stanie utrzymać się na korpusie maszyny i poprawić bezpieczeństwo jazdy. Skonstruowanie trwałych osłon bocznych wymaga zastosowania kilku elementów. Są to:
- listwy osłony, czyli podłużne profile, najczęściej wykonywane z aluminium,
- wsporniki, uchwyty — te elementy umożliwiają zamocowanie osłony na korpusie pojazdu,
- śruby przeznaczone do montażu listwy aluminiowej,
- końcówki do profili, zabezpieczające ich końce i poprawiające bezpieczeństwo osłony.
W doborze każdego z tych elementów warto zwrócić uwagę na nieco inne kwestie, dlatego przygotowaliśmy krótkie zestawienie informacji, które mogą Ci się przydać w tym procesie.
Listwy osłony
Listwy osłony montuje się w dłuższych przerwach między kołami pojazdu lub naczepy. Długość tych elementów powinna być dobrana tak, by nie nachodziły na opony, a przy tym zasłaniały większość wolnej przestrzeni między osiami pojazdu. W osłonach bocznych najczęściej stosuje się listwy aluminiowe, ze względu na lekkość oraz trwałość tego materiału. Do tych elementów należy dopasować uchwyty pasujące do ich masy iraz wymiarów, a także konstrukcji pojazdu.
Wsporniki listew osłon bocznych
Wsporniki te służą do montażu listew wzdłuż pojazdu, są montowane pionowo do ramy zabudowy pojazdu w zależności od rozwiązania konstrukcyjnego. Nowoczesne wsporniki posiadają system który po zwolnieniu blokady umożliwia złożenie całej bariery w celu wejścia pod pojazd np. po wymontowanie koła zapasowego lub w celu przeprowadzenia drobnej inspekcji podwozia. Dobrze gdy wsporniki są wykonane z materiału nierdzewnego lub zabezpieczone przed korozją (powłoka MAGNELIS®) tak jak same listwy osłon, gdyż te elementy są zawsze narażone na dużą ilość wilgoci.
Końcówki do listew osłon bocznych
Aby listwy osłon bocznych były bezpieczne, nie mogą być ostro zakończone. W celu poprawy ich konstrukcji stosuje się więc specjalne końcówki, najczęściej o kolistym kształcie. Podczas ich zakupu należy pamiętać o doborze odpowiedniego rozmiaru, tak, by element ten można było trwale połączyć z listwą.
Śruby do montażu listwy
Listwy aluminiowe mocuje się w osłonie przy pomocy śrub. Aby ten sposób łączenia spełniał swoją funkcję, śruby powinny być wykonane z twardego, mocnego materiału. Szczególnie warto postawić na modele z kompletem elementów do trwałego mocowania listew, na przykład ze specjalną nakładką dociskającą śrubę i poprawiającej jakość łączenia.
Materiał sponsorowany