Powstanie nowa droga w województwie, przebito tunel!

Jednym z najistotniejszych elementów na budowie drogi ekspresowej S3 niewątpliwie jest budowa dwóch tuneli drogowych.
TS-26 o długości 2,3km
TS-32 o długości 320m
Drążenie tych tuneli właśnie się zakończyło.



Budowa odcinka drogi S3 Bolków – Lubawka została podzielona na dwa odrębne zadania, a mianowicie: Bolków – Kamienna Góra (Północ) i Kamienna Góra (Północ) – Lubawka (granica państwa).
W ramach obu przedsięwzięć powstanie ponad 31-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3, który w przyszłości połączy się z czeską autostradą D11.
Jaka droga powstanie na odcinku Bolków – Kamienna Góra?
Na odcinku drogi Bolków – Kamienna Góra (Północ) ma powstać dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ≈ 16,1km.
Każda jezdnia będzie wyposażona w 2 pasy ruchu oraz pas awaryjny.
Powstaną też tam wcześniej wymienione tunele TS-26 między miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 nieopodal miejscowości Gostków.
Wykonaniem inwestycji zajmuje się konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner).
Wartość umowy jest wyceniana na ponad 1,5 MLD zł
Tunel TS-26
Drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku. Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.
Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. new Austrian tunnelling method, pol. nowa austriacka metoda), która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Kolejnym etapem prac nad tunelem będzie zabezpieczenie wyrobiska górniczego, później zostaną przeprowadzane roboty związane z realizacją budowy ostatecznej.
Tunel TS-32
320-metrowy tunel realizowany jest za pomocą metody Cut&Cover, to oznacza, że w pierwszym etapie prac został wykonany głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywany jest żelbetowy układ.
Z wykopu wywieziono około 223 tys. m² materiału skalnego. Aktualnie prowadzone są prace związane z montażem systemów deskowań do betonowania konstrukcji, zbrojeniem i betonowaniem fundamentów tunelu.
Obudowa tunelu ma składać się z 27 segmentów, z czego aktualnie realizowany jest dwudziesty pierwszy.
Jak przebiegała i jak ma przebiegać inwestycja?
- 17 października 2018 r.– podpisanie umowy z wykonawcą,
- 31 października 2018 r.– podpisanie umowy z nadzorem inwestorskim,
- 31 października 2019 r.– złożenie do Wojewody Dolnośląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID,
- 21 sierpnia 2020 r.– uzyskanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności,
- grudzień 2020 r. – rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal południowy),
- marzec 2021 r. – rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal północny),
- luty 2022 r. – przebicie obu naw tunelu TS-26,
- I połowa 2024 r.– planowany termin udostępnienia trasy kierowcom.
Co z odcinkiem Kamienna Góra – Lubawka?
Odcinek drogi szybkiego ruchu S3 pomiędzy Kamienną Górą a granicą państwa w Lubawce.
Planowana droga ma być dwujezdniowa i mieć długość ≈ 15,3km, o dwóch pasach ruchu w każdą stronę i pasem awaryjnym.
Za wykonanie odcinka odpowiedzialne jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Umowa wyceniana jest na kwotę prawie 900 MLN zł.
Szacowana wartość drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka jest szacowana na kwotę ≈ 2,5 MLD zł
Planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2022 r.