Black Friday – poradnik dla kupujących. UOKiK doradza, jak nie dać się oszukać

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed sklepowymi promocjami. Eksperci UOKiK podpowiadają, jak nie dać się oszukać w trakcie Black Friday.
Wielkimi krokami zbliża się globalne święto zakupów. Już w ten piątek (25 listopada) wypada Black Friday. Promocje sklepowe rozpoczęły się już jakiś czas temu, ale właśnie w piątek będzie finał tego wydarzenia.
Problemem jest to, że coraz częściej promocje podczas tego święta są jedynie pozorne.
Podnoszenie cen na kilka dni przed planowaną wyprzedażą to stwarzanie odpowiedniego tła do pozorowania kuszących obniżek. To nieuczciwy chwyt marketingowy, który ma przekonać konsumenta, że promocja jest bardziej atrakcyjna niż w rzeczywistości – tłumaczą Eksperci z UOKiK.
I przypomina, że już w najbliższej przyszłości wejdą w życie przepisy unijnej dyrektywy Omnibus. Zgodnie z jej warunkami internetowy sprzedawca będzie zobowiązany do podania ceny produktu lub usługi, która obowiązywała 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Na co warto zwracać przede wszystkim uwagę w najbliższy piątek? Przez zakupieniem towaru należy sprawdzić cenę w innych sklepach internetowych, jeśli tego nie zrobimy to:
(…) Może się okazać, że wcale nie trafiło się na specjalną promocję, a interesujący nas artykuł występuje w podobnej cenie w wielu miejscach nie tylko czasowo.
Jeśli w trakcie zakupów w sieci do klienta dotrze produkt z metką, gdzie cena jest niższa lub wyższa, to zgodnie z prawem kupującego obowiązuje cena podana na stronie.
Jeśli sprzedawca działa dwukanałowo: prowadzi sklep stacjonarny i internetowy, to może kształtować ceny inaczej w każdym z nich. Oferty w tych sklepach nie muszą być identyczne i często nie są. Jeśli kupujesz w sieci, obowiązuje cena podana na stronie internetowej, jeśli w sklepie stacjonarnym, cena na metce lub etykiecie.
Należy również pamiętać, że niższa cena produktu nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku należytej realizacji dotychczas otrzymanych zamówień. Klient również ma prawo do złożenia reklamacji.